Welcome,Readers !!

Dear readers,kindly drop some comments before leaving this blog,okay?
0

Sambungan Novel Fidd- Bab 4

Makan malamku bersama Amir di pinggir Tambak Johor itu menjadi tawar dan hambar walaupun Amir sering menceriakan suasana dengan jenakanya dan bertanya itu ini kepadaku. Aku bercerita tentang Syafiq dan dia mendengar tanpa sebarang reaksi. Aku gementar untuk berterus – terang tetapi aku harus. Dia berhak untuk tahu. Mungkin sukar untuk dia menerima hakikat bahawa Syafiq telah mencuri segenap ruang hatiku walau apa sekalipun yang berlaku dalam hubungan kami tapi aku tak mahu dia terus curiga dan memendam rasa. Biar hubungan kami lebih telus dan jujur.
“Sorry, Mir. I bukan nak mainkan you. Dari dulu I takut nak berkawan dengan you sebab tak nak you fikir yang bukan – bukan tentang I,” luahku ikhlas.
“Zana, dah berapa kali I beritahu you? It doesn’t matter for me. I yang berdegil nak berkawan dengan you, so I dah ready nak hadapi apa saja asalkan you sudi terima I. I tak kisah asalkan you sincere dengan I. Walau apa sekalipun yang you buat, apa sekalipun tindakan you, asalkan you jujur, insyaAllah hati I tetap takkan berubah. You boleh pegang kata – kata I ni sebagai satu janji, Zana. Dia adalah kisah silam you, bagilah I satu peluang untuk menjanjikan depan you. Boleh, ‘kan?” dia membalas tenang. Matanya jernih saat dia menuturkan kata – kata itu, membuktikan keikhlasan hatinya. Kami sama – sama tersenyum.
“Kenapa senyum?” tanyaku manja. Aku suka bermanja dengan Amir kerana dia bijak melayan kerenahku.
“Sebab tengok you senyum, I senyumlah,” dia membalas pantas.
Aku menggelengkan kepala. “Alasan you tak logiklah. Sesiapa pun boleh bagi jawapan tu.”
“Nak tau sebabnya?” dia menongkat dagu merenungku seolah tidak jemu.
Aku mengangguk dan cepat –cepat tunduk meneruskan suapan kerana resah dengan renungannya.
“Sebab...” lama dia berhenti. “Sebab I suka cara you. I love everything about you. Mostly I love about you is your sincerity. You berterus – terang dengan I. I love being together with you sebab I tahu you tak pernah menjadi orang lain. Apa yang I nampak ni adalah diri you yang sebenar. I boleh rasa,” bisikan romantisnya menggetar naluri hatiku.
Makanan yang kutelan terasa seperti pasir yang tersekat di tekak. Macam nak luruh jantung aku dengar dia cakap macam tu, selama ni, tak pernah ada lelaki yang lebih menghargaiku sepertinya.
“So now, tell me, kenapa pulak you senyum?”
“Ermm, yang tu kalau I tak cakap tak boleh ke?”
“Eh, tadi you tanya I, I jawab. Sekarang turn youlah pulak. Baru deal.”
“Okey, okey. Takde, sebenarnya I tergamam jugak dengan reaksi you ni. Ingatkan nak kena marah tadi, tapi tak sangka you cool je. Tu yang I senyum, you’re so unpredictable,” terangku.
“Kenapa? Pelik ke I tak marah? Memang sepatutnya I marah ke?”
“Sebagai seorang lelaki, I rasa you patut marah sebab I seolah – olah mainkan you. I berkawan dengan you tapi hati I dengan orang lain. You takde perasaan apa –apa ke?”
“Perasaan apa?I ni pun bukanlah minat sangat kat you. Saja suka –suka, main – main je. Kalau tak dapat pun tak kisah, it’s not a big deal for me. Banyak lagi perempuan dalam dunia ni so, buat apa I nak marah?” balas Amir selamba.
Aku termalu sendiri bercampur geram dengan kenyataan Amir itu. Permainan apakah ini? Wajahku merona merah. Malunya, tak tahu apa aku nak cakap untuk cover malu. Arghh...malu!
“You serius dengan apa yang you cakap ni?” soalku meminta kepastiannya. Dia nak main – mainkan aku ke?
“I am serious, Syazana. Kenapa? You main - main ke?” Amir tampak begitu tenang. Susahnya nak meneka reaksi dia yang sebenarnya.
“Of course I am serious,” balasku tegas.
Amir tiba – tiba ketawa. Aku pelik dengan sikapnya dan tentu sekali aku mula rasa tercabar dengan tingkahnya yang seolah – olah mempermainkan aku.
“Janganlah serius sangat,” balasnya dalam tawa yang masih bersisa. “You ni serius sangatlah. Patutnya I ambik gambar you tadi. Merah giler muka. Malulah tu,” dia mengesat air mata kerana terlalu banyak ketawa. “Seronok jugak kenakan you ye, baru I tau macam mana seronoknya you kenakan I hari tu,” Amir menyambung tawanya.
Aku geram. Tanganku merayap mencari lengannya. Aku mencubit geram. Dia mengaduh sambil menggosok – gosok lengannya. Kami sama – sama ketawa.
Aku tunduk menyembunyikan muka tatkala menyedari orang ramai mula memandang ke arah kami. Aku malu sendiri tapi Amir tetap selamba, seolah –olah takde apa yang berlaku.
“Zana, nak tanya something boleh tak?” soalannya membuatkanku berdebar.
“Nak tanya, tanya ajelah. Tak payah tengok I macam harimau yang tak makan sebulan,” sindirku bila dia begitu asyik merenungku. Amir tersenyum bila menyedari yang aku tidak selesa direnung begitu.
“You suka pakai scarf?”
“Sebenarnya tak. Tapi sejak I dapat scarf dari dia, rasa macam tak lengkap kalau tinggal scarf ni.Walaupun dia tak bermaksud apa – apa dengan scarf ni, for me this scarf have the sentimental value, as a gift from him,” terangku jujur.
“Patutlah, I belikan you scarf lain pun you cuma berminat nak pakai yang ni. Now I know,” balasnya sambil tersenyum.
“Sorry... I janji next time I pakai,” balasku bersalah.
Dia tenang sahaja. Aku suka dia begitu. Wajahnya sentiasa tenang dan mendamaikan.
“One more thing...”
“Apa lagi, Mir? You ni tak habis – habis. Last question, okay?” pintaku.
Amir mengangguk. “Who is ‘he’? You just address him as ‘he’. Nak jugak I tau, may I?” Amir meminta sedikit merayu tapi aku tahu, seperti selalunya, dia takkan mendesakku. Aku menggeleng.
“I think, tak payahlah you tahu, takde maknanya. Lagipun sekarang ni I dah mula nak lupakan dia. Biarlah you tak tahu sampai bila – bila, I rasa itu yang terbaik, boleh ye? ” aku mengharapkan pengertiannya.
Dia mengangguk lagi dan aku semakin sayang dengan sikapnya yang mengerti dan memahami perasaanku.
“Um, dari tadi, asyik you je yang tanya I, I nak tanya you satu benda, boleh?”
“Sure, sayang,” aku rasa berdebar setiap kali dia memanggilku sayang dengan renung mata yang cukup mengkhayalkan aku. Secara jujur, aku tak mahu terlalu melayan rasa hati yang mula berbunga dan aku tak mahu dia tahu apa yang tersirat di hatiku.
“Ermm, kenapa you panggil I, Zana sedangkan you tahu semua orang panggil I, Sya?”
“Eh, ye ke? I tak perasan pulak. Tapi I suka Zana, nama Sya tu, pada I dah terlalu commercial, so I nak you jadi ‘mahal’ sikit, I mean, lain daripada yang ramai – ramai tu. Kenapa? You tak suka ke?”
“Suzana, Rozana, Zanariah...itu pun ‘Zana’ jugak ‘kan?”
“Yeah, tapi Syazana tetap yang paling special,” spontan dia membalas. “Puas hati?”
“Okay, sir,” balasku sambil ketawa.
“Oh, ya. I lupa nak mention kat you. Besok you kena tinggal sorang – sorang. I outstation. Kena pergi Singapore,” dia mengubah topik perbualan tiba – tiba. “Tapi tak lama, sehari je. I rasa rugi sangat sebab I dah lama pujuk you datang sini tapi at last, bila you sampai sini, boss I pulak suruh outstation.”
“Alamak, boringnya! Takpelah, I pun ingat nak balik besok. Sempatlah rest kat rumah satu hari. Lama tak drive jauh – jauh ni, boleh tahan jugak penatnya.”
“Kalau macam tu, tak bolehlah I hantar you balik,” luahnya kecewa.
“Takpelah, you busy. Lain kalilah, kita ada banyak masa lagi,” Amir mengeluh. Sempat dia mengerling jam di tangan.
“Eh, Zana. Dah almost 11.30 dah ni. Jomlah, I hantar you balik.”



Selesai mencuci muka dan menyalin pakaian, aku berbaring untuk tidur tapi mataku liat benar hendak terpejam. Sambil bergolek – golek atas katil, aku sempat mengingati peristiwa tadi. ‘Amir...’ aku tersenyum sendiri mengenangkannya. Entah perasaan apa yang sedang mekar dihatiku, yang aku tahu, hati ini semakin menyenangi kehadirannya.
Aku ‘on’kan kembali handset yang memang ku‘off’ sewaktu dinner tadi. ‘Um, message...’ gumamku perlahan. Dari Syafiq, mahu bertemu denganku. Tanpa sedar, aku melepas keluhan berat. Jauh di sudut hati ingin sekali berada bersamanya sama seperti dulu tapi apalah ertinya jika pertemuan ini hanya menambah sakit di hatiku. Syafiq sudah berubah. Tak ada lagi ‘Fiq’ku yang dulu cool dan happy – go – lucky, yang tinggal hanya Fiq yang selalu mengelakkan diri dariku, Fiq yang panas baran, dan Fiq yang takut berhadapan dengan realiti.

0 comments:

Post a Comment