Welcome,Readers !!

Dear readers,kindly drop some comments before leaving this blog,okay?

Eurotrip ( A Short One)

*But this is a long post.So sapa tak nak termuntah baca,sambung lain kali pun boleh.Hihi.

Salam semua,hari ni cuti lagi.Sempat la nak update skit pasal latest vacay kat Europe baru2 ni.Dari 23/1/12-29/1/12,aku n kawan aku Zatil g melawat 3 tempat,Amsterdam,Paris dan Munich.Ok la kan,3 negara dlm masa 1 minggu.Hehe..

Meh nak cerita skit psl perjalanan kami ni.Tanggal 23/1/12,kami pun bertolak dari AOR-KUL waktu pagi tu,dlm pkl9+ kalau tak silap,naik MAS,senang skit.Dah tu,sampai KL,check-in siap2 beg and g jalan2 area HKL,melawat rakan2 batchmate UKM dulu yg tgh buat housemanship kat sana.Spt biasa,jumpa Nora dan Timah,dua2 tgh medical,tp dua2 onkol time tu.Hihi..

Tunggu punya tunggu,siap caj handphone lg kat HKL,last2 bertolak ke KLIA blk sbb flight kami pkl 11.59 mlm tu,sempat jumpa rakan sekolah pulak,sbb nak amik kek lapis yg diterbangkan khas dari Miri Sarawak,nak bwk bg kat org perantauan di Jerman,hehe..

Setelah puas bergosip kat Satelit C sampai almost 11.45 mlm,last2 kami pun naik la flight.Ngantuk plak tu,dapat seat plg depan plak,yg screen kena lipat bwh tmpt duduk,tak berapa syiok la,tp ada space besar skit la depan kami.Pkl 11.59 from KLIA,pkl5.30 pagi camtu sampai ke Lapangan Terbang Schiphol,Amsterdam.Kat sini depa sebut ‘Skipol’,bkn bunyi mcm German punya sebutan, ‘shi-pol’.Skipol pun Skipol lah.Awal pagi kot sampai sini,kami dh Subuh siap2 atas flight.Senang.Dah sampai,g toilet,cuci muka skit2,then bertolak ke Amsterdam Amstel utk beli tiket siap ke Paris malam 24/1 tu jugak.After dah siap beli tiket yg berharga 40 euro (Eurolines a.k.a bas ),kami pun bertolak ke Amsterdam Centraal yg memakan masa 5 minutes shj.Naik train harga dlm 4,30 euro ke sana.Sampai ke sana,dah cerah dah,dlm pkl8 jugak la kot sampai sana,tak berapa ingat dah sbb buat post ni lmbt sgt,hihi..Cuaca pun sejuk,angin sepoi2 bahasa.Dok heret beg tourist kami tu actually sbb dok cari tmpt letak luggage.Ada tempat letak luggage,tapi takleh pakai cash/coins,kena guna kad kredit.Huhu,silap tak buat kad kredit sblm g jalan2.

Tak apa lah,agak terbantut niat nak g Keukenhof dgn bwk beg troli gabak tu kan,tapi takpa,kami pun jalan2 area Amsterdam Centraal tu dulu,amik gambar skit2.And lalu dekat lorong depan canal yg banyak kat situ.Mula2 dah ada plan nak g serbu hotel mana2,tumpang beg sehari shj,tp memandangkan Amsterdam ni mcm kota ‘berbahaya’ (sbb dia punya Marijuana,Red Light District nya and etc),so tak berapa berani.Tgh dok jln2 kat canal tu,aku nk bkk beg aku nak amik sumthing,tiba2 ada sorg local kat situ,tgh naik basikal,umur dlm 40-an,perempuan tegur kami ok ke tak?nak tumpang beg tak kat restoran dia? .Wow,doa kami dimakbulkan Allah.Alhamdulillah sgt,syukur tak terhingga.Bagai bulan jatuh ke riba lah org kata.Hehe..Kami pun tanpa segan silu cakap ‘Nak’ la kat dia,tp dlm bhs Inggeris la kan.Hehe..Msk dlm restoran dia,kosong,xdak sapa pun sbb restoran dia usually org book utk gathering,meja panjang mcm dlm kedai minuman dlm cerita bersiri Merlin.Hee...btw,the ‘Angel’ that Allah sent to us was Kyra Van ... tak ingat dah Van apa ntah.hehe..Thanks Allah :)

Lepas tu baru semangat nak jalan2 ! Hehe..trus kami p jalan kat lorong2 di sebelah canal2 yg banyak kat situ,beli Fries yg berharga 4,60 euro utk King Size with cheese sauce (last2 tak hbs pn,muak,dah la tak bbh sos cili lgsg).Pastu jalan2 lagi kat area Market dia,p cari tempat I Amsterdam tu kat area Rijksmuseum.Nak g cari I Amsterdam tu pun payah skit,so kena guna khidmat pertanyaan kat locals la kan.Adik2 sekolah menengah pun kami tanya,good thing here is they speak English fluently,so senang nak tanya soalan.Hehe..

Lps puas amik gambar,kami jalan2 kat area Flowermarkt dia plak,sini kan famous dgn tulips,mmg murah sgt tulips kat sini.Here,they call tulips as Tulpen.Hehe.Cantik2,bleh bawak blk tanam tp malas nak beli sbb mesti tak hidup punya dgn cuaca Alor Setar yg panas kalah orang hyperpyrexia.Hihi..

Oh ya,nak cerita sikit,sistem train kat sini pelik dan mungkin tak menguntungkan.Ntahla,mmg kena beli tiket,tp nnt atas train tak ada sapa yg akan check ticket tu unless mmg ada staff dia mai cek.Dahla nak kluar or masuk ke platform tak pyh scan ticket yg kena beli,so mmg simpan saja ticket dlm coat.pelik,bukan?hehe..tram pun sama,tak ada org cek,so ada gak yg naik free termasuk kami.Oppss.. :D

Dah puas berjalan,dlm pkl5 ptg,kami pun p balik amik beg kat rumah Kyra,alhamdulillah mmg tak dak apa yg hilang pun.Mmg tgk gaya Kyra ni mcm org yg baik.Pastu kami rehat2 balik kat Amsterdam Centraal sementara nak tggu train ke Amstel utk naik bas ke Paris pkl 8.50 mlm.Kami g smyg siap2 and round2 skit dlm central station tu,ada plak kedai Hema yg menarik.Murah2,beli Koffie and Croissant baru 2 euro.Kenyang2.Beli some cookies and minibar (nougat).Lps tu trus ke Amstel utk naik bas ke Paris.Cuaca malam sejuk gila,aku rasa maybe 1 or 0 degree celcius.Mmg tggu saja dlm tmpt tggu bas,pkl 8.50 mlm,keluar nak naik bas pun tak larat nak berasap dah mulut ni.Hihi..Naik2 bas trus lelap smpi pagi.

Esoknya 25/1,dah pun sampai kat Gallieni,France kat Eurolines bus station pkl 6 pagi.Sampai2 masuk toilet amik ayaq smyg semua and trus Subuh siap2 dlm pkl6.30 lebih cmtu.Then try p tanya Eurolines tiket utk ke German plak esoknya,tapi sayang,tiket esok tak ada ya adik2,tiket lusa ada.Hehe.

Siap solat semua,sedia nak g check in kat hotel yg kami dh book,HotelFormule1 kat Porte de Chatilon,tp terjumpa saudara seMuslim yg berasal dr Tunisia kalau tak silap,dia suggest kami ke hotel dia,Hotel de Belfort,dkt dgn bandar and tourist attractions,bleh check in pagi tu jugak,free breakfast,free Wifi semua,harga 30 euro per person per night.Setelah berbincang,kami pun setuju lah sbb tak jauh beza dgn hotel formule1 punya harga.Mahal skit ja.Tp if convert mmg la mahal kan.Huhu..

Bilik Hotel ni cantik jugak,ada 3 katil.luas,ada blanket banyak2,towel,ada bath tub,ada plug and kerusi and meja utk makan tp kami plh mkn dkt bawah.Hihi..sampai2 sana,kemas brg skit2,pastu dua2 collapse atas katil,penat sgt kot.Terjaga pun sbb ada cleaner dia nak buat room service n dia bkk pintu n nampak kami dua tgh tidur,dia dgn selamber nya ckp bahasa Perancis,kami pun balas ja ‘No,no’.Haha..mcm ayam dgn itik sgguh.

Last2 bangun juga,mandi2,solat Jamak siap2 and jalan2 trus.Kami punya hotel dkt dgn train station Charonne.Trus g Gare de L’est sbb station tu ada jual tix train ke German.So kami g sana dulu utk booking tix ke German utk 26/1 ke Munich a.k.a Muenchen.Sampai sana,beli tiket SNCF yg berharga 141 euro,mak ai,mahalnya ! Dah la org yg jaga counter tak brapa fluent English,tu yg tak best.Kat Paris ni satu ja tak best,eh dua.

1) Org sana tak pandai ckp English,so klu kita ckp English,depa bantai gak ckp French so kan ayam itik jadinya..

2) Kotor (sama mcm Malaysia tp truk lg kot,kihkih..)

-esp dia pnya train station,mmg kotor,style sampah byk,ayaq apa ntah mcm geli2 ja byk,botol arak ada,ludah ada.Yikes.

Ok berbalik kpd tour kt Paris.So tmpt pertama yg kami tuju kat Paris,of course la EIFFEL TOWER !!! Hehe..naik train berhenti kat Bir Hakeim ya adik2,pastu jalan2 skit dh nmpk tower tu.Tower ni tak la setinggi KLCC aku rasa,tp cantik la,sbb rekaan dia unik n tersendiri.Kat rangka tower tu ada tulis nama org yg buat dia aku rasa,psl byk ja nama kat atas tu.Kami tak naik pun atas psl org ramai sgt beratur,tp tower ni mmg aku rasa cantik,tak berkarat plak tu padahal dah tua.Pastu amik gmbr dkt Palace de la Decouverte bertentang dgt Eiffel Tour tu,cantik gila bangunan ni dgn garden dia.Cuma kotor n bau2 hancing skit.haha..

After jalan2 kat Eiffel Tour,kami pun bersedia utk jalan kaki ke Musee du Louvre.Pergh...jauh gila nak habaq,len kali kalo hampa pi,hampa jgn nak penaya diri hampa nak jalan kaki naa.Dah la sejuk,kaki nak cramp dh,kelaparan plak tu,rasa mcm homeless sgt.Tgk dlm map macam tak jauh,pdhl jauh weh,dekat sejam kot dok jalan.Dah tu,tak jumpa plak sign board train station,kalau tak mmg nek train dah psl kami dah beli siap2 all-day ticket yg berharga 6,40 euro shj utk 1 day.So,on the way ke Louvre tu jumpa la Champs de Elysee,Musee de Orsay, Art Museum,Concorde etc.Tgk gambar kay.Hehe..

Dah malam tu,kami nampak Eiffel Tower sgt cantik ! Illumination dia,kerlipan mcm glitter dia,cantik ! cantik ! hehe..pastu kami g Arc de Triomphe plak dkt Charles de Gaulle.Tempat ni pun cantik,kat tengah2 bulatan besar,kereta pun banyak,so if nak tgk sisi yg berlainan,mmg kena turun underground train station n tukar ke line lain,tak payah nek train,just jalan kat terowong bwh tu.Dah abis jalan2 kat situ,kami pun kembali ke Eiffel Tour and tgkp gmbr waktu malam plak. :)

Pastu,dah penat dah,balik ke Hotel utk memanjakan diri.Hehehe..makan sampai kenyang kay pastu tidur.Day 3 of vacay,kami bangun awal gak nk smyg Subuh semua lps tu aku takleh tidur dah,dok kira nak kemas beg.Hehe..mandi siap2 pdhl Paris tak cerah lg,lmbt cerah,pkl11 baru nak cerah.Then pkl9 g turun makan breakfast,makan coffee with milk and croissant.Terasa English sangatttt.Jumpa org ja pagi tu semua pun ‘Bonjour’. Haha..Dah siap makan sedap n kenyang2,maka kita online skjp utk ke MontMartre.Balik bilik,kemas2 and check out pkl11 pagi.Letak beg kat situ skjp,and trus ke Montmartre,brenti kat station Anvers.Kat sini ada Le Basilique du Sacre Ceour,aku rasa mcm tmpt org Kristian kot nih.Tp yg cantiknya tmpt ni atas hill,mcm lookout point kat Ampang tu,so bleh tgk bandar Paris.Cantik,breezy,Subhanallah.Jatuh cinta dgn ciptaan Allah ;)

Dah puas bergigam and bershopping kat situ,kami ke Moulin Rouge juga,salah satu tourist attraction.Kalau nak tau ni tmpt apa,sila google kay.Tp tak masuk pun,amik gmbr kenang kenangan sudah.Then,jalan plak ke Centre de Georges Pampidou.Jumpa open ice rink macam kat Amsterdam dulu,mcm best tp sejuk sgt.Pastu semua kat atas ice rink tu mcm pro,malas la nak join,kang jd centre of attraction plak kan.haha..

Next stop is Notre Dame.Teringat zaman kecik2 baca cerita The Hunchback of Notre Dame,best2,rasa mcm nak g Disneyland plak time tgh taip ni.Hehe..Sini pun pemandangan sgt cantik,org pun ramai.Angin pun sejuk.Hmm..Next,kami ke Jardin du Luxembourg.Jardin kat sini means garden,baru sampai dok tgh smyg tiba2 ada guard dok tiup2 wisel suruh semua org keluar.Cehh,rupa2nya garden ni ttp pkl5 ptg,awat awal sgt pun tak tau.Huhu..

Tak apa la,pastu kami balik hotel and amik barang semua and headed to Gare de L’est balik utk tggu train pkl 8.30 malam ke Munich.

Sampai sana,tggu train,makan2 alas perut n naik train.Yes ! then mula2 nak masuk coach kami ada geng mamat Korea,aku dh gatal mulut nak tegur depa,nak ‘Annyeong’ skit.Hahah.tp segan la.kalau la yg Korean tourists ni Super Junior or Running Man punya casts kan,mmg aku trus tanpa segan silu tegur dgn excited sekali ! Haha..then,sorg mamat Korea ni silap coach,tp dia sempat tlg aku n Zatil angkat beg kami atas overhead compartment tu.Dah la beg aku berat gila.Haha..Then aku ckp ‘Kamsahamnida’,dia pun mcm terkejut aku bleh ckp yg tu,pdhl kalo tanya further mmg aku nganga la kan cakap Korea.Dah tu ,yg dok bawah aku plak mamat Brazil,hensem plak tu.Hihi :D

Esoknya,pkl8 pagi kot,sampai la Munich Hauptbahnhof (Hbf).Kat Munich snow ,yay ! Hehe..syok tgk snow berkumpul2 atas landasan,actually waktu nak Subuh tu aku nmpk dh snow,excited kot sbb my first snow.Then ,kat Hbf,g beli ticket,actually J dah ckp beli Bayern Ticket ke Landshut tp aku igt kan beli ja ticket Landshut,mana nak tau Bayern ticket tu sbnrnya bleh guna plak on the same day utk jalan2 dlm negeri Bayern tu.Aku smgt gila smpi German ni psl ada words dia yg aku paham jugak la kan,at least,kalau tak,penat saja belajar German 4 tahun dulu (pdhl bykkkkk gila tak ingat,oh jeles kt hg J sbb hg bleh ckp German fluently ! ).Sampai Landshut,jumpa si J ni,macam tak percaya pun ada,style reunion kat German(propa sangat!).Haha..sampai sana,kami breakfast dulu kat Aladin’s Kebap (style eja Kebaptak bleh blah).Sedap weh Durum dia,style panjang,mmg tak hbs aku makan.Then,g hostel J,tak sempat tdoq pun,siap2 mandi semua,pastu bertolak g jalan2 kat Munich,actually kami g Olympiazentrum,gi BMW Welt,kira mcm BMW punya museum.Kereta dia perghhhhh cantik,berkilat,mahal,eksklusif dsb la.Best2 kat sini,dpt tgk different things from keja aku la kan,slalu tgk benda Medic ja,ni tgk benda Engine,nampak kinda cool weh ! hehe..

Pastu,kami g Allianz Arena plak,seb bek bkn hari yg ada match,kalau tak,mampoih penuh dgn penyokong dia,pasti sesak,aku bleh bayang.

Memandangkan perut dah berkeroncong,kami pun g la makan2 kat kedai Pakistan ni dkt2 area Marienplatz,nasi dia sedap wehhhhh.Pastu aku pilih chicken tandoori,sedap dan pekat gila kuah dia,rasa mcm tak dak santan,mesti dia bubuh kari ayam 3 peket,ayaq suam 1 gelas saja,pekat tahap nak tersedak tp tak tersedak.Tp aku kenyang sgt mlm tu,perut pun tak selesa,that’s y makan tak hbs.Rugi2,sempat la cicah roti naan dia dgn kuah2 yg ada.Kenyang ! Then,balik hostel naik taxi and Zzzz...

Esoknya,bangun2 nak Subuh,aku sengaja tgk kat luar tingkap,dgn harapan semoga snow turun.Alhamdulillah,mmg it was snowing,hutan2 kat blakang bilik tu mmg nampak putih semuanya,pokok2 pun dh jd pokok ‘kapas’ dah.

Hehe..apa lg,kami pun keluar la men2 salji skit.Perak kan?Haha..naseb la,bkn slalu.Dah puas main n tgkp gmbr,kami siap2 beg semua,nak balik dah ni hari ni (28/1).Sobs.

Tp before tu jom kita ke rumah my ex-German teacher in SAINA,Frau Zorinah kat Ingolstadt.So,kami g balik Muenchen Hbf and letak beg kat sana siap(sini mudah,bleh guna coins, 5 euro per locker).Then naik train ke sana,mkn masa almost 1 hour jugak la..Sampai kat Ingolstadt,train dia tak nak bkk pintu plak,so kena la berhenti kat next station.Memandangkan salji dh tebal,train pun lambat lg,so kami pun buy time dgn buat Snowman a.k.a Schneemann !

Oh,best weh.Hehe..then main snowfight plak.Last while aku lari dr snow fight tu,aku terlanggar snowman yg kami buat tu,and tggl la badan snowman tu saja.Hahaha..sorry amigos.

Lps dah men,letih plak dah.Rehat skjp before train sampai,seb bek sejuk,kalau tak sahih smpi rumah org berpeluh2.Haha..then,train dah sampai,pastu berenti balik kat Ingolstadt,jalan ke rumah Frau Zorinah dr station makan masa dlm 20 minit gak la.Sampai san,smyg dulu baru makan.Frau sediakan Katofepuree,Tiramisu pudding,Pizza and biscuits utk tea time.Sungguh aku kenyang ! Hehe..husband Frau Zorinah pun agak friendly,Cuma kami ja tak tau nak ckp German dgn dia.Haha..last2 ckp english la.Dgn anak dia,Sofiya,aku bleh la cakap German simple2 smbl main.Hehe..style umur 25 main dgn 9 tahun.Hihi :D Had a great time over there,really.

Then kami bertolak ke Muenchen Hbf pkl5 ptg cmtu,smpi Hbf dlm pkl6 dkt pkl7 dah.G smyg siap2 n beli makanan kat kedai Muslim apa ntah,sedap weh Hahnchen mit Reis dia.Dahla 5 euro shj.Hehe..Cuma yg tak cerdik skit pekerja dia tu,dahla kami bgks,pastu tak bg sudu garpu plak tu.Aku syak dia penah keja kat Msia la,tu yg dia bajet kami guna tangan kot time makan.Pastu cari tmpt makan,penuh.Last2 naik kat atas Hbf tmpt org tggu train,situ la tmpt tak sejuk pun.Si J mmg nmpk letih sgt dh tu,kami pun srh dia blk dulu,time tu pkl8 dah,kami pnya train blk ke Amsterdam pkl10.Then after dia balik,kami pun belasah la makan nasi dgn ayam yg besar ¼ tu dgn tgn,org German sblh Zatil tgk smcm aku rasa depa jeles dgn bau kari tu.hahaha...perasan sgt !

Then,before naik train ke Amsterdam,haruslah beli milschkaffee Yorma yg sedap dan murah tu kan.Haha..nek train DB Bahn berharga 148 euro,seb bek la train style sleeping pnya.ada 3 tgkt,tp tak penuh pun,so coach kami tu kami dua org saja kat lower berth.Pttnya smpi Amsterdam Centraal and tukar train ke Schiphol airport,tp train terlambat,lps dia berhenti kat Venlo,dia brenti last stop kat Utrecht saja sbb depa dh lmbt.Then pihak DB Bahn bg satu borang utk isi utk claim blk half of our price ticket ! OMG,that equals to rm200 for each one of us okay,sapa tak mau kan.Masalahnya dlm Deutsch la plak, payah plak aku nak translate satu2.Hadoi !

Esoknya,sampai ke Amsterdam Centraal,mcm besa,mcm dah kenal kan,kami pun trus ke Schiphol utk g check in bag siap2.Target kat Amsterdam hari tu adalah nak g Madurodam tmpt ada miniature buildings.So dh check in luggage,kami dgn SEMANGATNYA nek la train ke Den Haague yg almost 40 minutes jugak la.Smpi sana,kena nek tram nak ke Madurodam.Time nak beli tram ticket tu,ada sorg pekerja dia ckp dia rasa Madurodam tutup sampai April tp dia xbrapa sure and suruh reconfirm dgn driver tram.Last2 we took the risk to go wpun hati hampir berkecai sbb baru tau dia tutup.Sampai sana mmg tutup sbb tgh renovate ! Cehhhhh..rugi 10 euro tau tak.

Huhu..Last2,balik ke Schiphol balik n shopping kat sana.Shopping skit kat kedai H&M,leather bags,beli more key chains and fridge magnets.

Pastu,naik flight KLM blk Msia.Pkl8.50 malam dari Schiphol and sampai KLIA esoknya tu.

So in conclusion,mmg best sgt kat sana,ramai Muslims kat Amsterdam and Paris.Aku asyik dok sebut2 nak duduk sana,mesti Zatil dah bosan dgr.But seriously I fell in love dgn other countries kot.

Conclusion :

1) Amsterdam : Bandar berdosa sbb byk psl marijuana,sex etc.Tp org sana cantik2,serious cantik,lelaki pun hensem.Bleh bertutur bahasa Inggeris dgn baik,friendly.Fries sedap.Bangunan cantik dan tak crowded.Perfect place to live in.

2) Paris : Sesuai la dgn jolokan ‘Kota Cinta’.Bangunan2 lama yg mengekalkan ciri artistik,masyarakat yg friendly dan bersopan dgn tourists,Muslim pun ramai tp mostly yg tua.Cuma sometimes they look at Hijabi differently.Kotor sedikit,tak ramai kot kerja cleaner,hihi..A perfect but expensive place to live in.Really fell in love with this country.

3) German :As Jay said,’lame’.Hehe..okay la,German mmg aku expect cmni,tak artistik,tp bangunan mcm geometri2 skit.Simple,clean buildings.Lots of immigrants kot nampaknya.Muslims tak seramai 2 above countries.Tp yg paling best kat sini sbb bleh jumpa kawan yg gila2 and sembang merapu2,berceloteh sampai gelak tak berhenti (sampai choking aku dibuatnya).Hahaha..

Sapa2 nak book hotel kami duduk kat Paris tu,sila tgk sini k http://hoteldebelfort.com/