Welcome,Readers !!

Dear readers,kindly drop some comments before leaving this blog,okay?
0

Bersyukur


Assalamualaikum.

Again,just another post.Bear with me.Hari ni manic sket.Hari ni nak cerita psl topik bersyukur.Kita hidup ni kenalah selalu bersyukur.Jangan selalu komplen sana,komplen sini.Tak cukup sana,tak cukup sini.Tak puas hati sana,tak puas hati sini.Tak suka tau dengar komplen2 ni.I hate whiners. *tetiba ja*



Contoh terdekat : Duit JPA.Dah cukup sangat dah sbnrnya tu apa yg kita dapat.Tapi masih ada yg tidak bersyukur.Kira mcm bagi betis nak paha la bahasa mudahnya.Ataupun cubit paha kanan,paha kiri terasa pedihnya.Eh,macam mengarut.Ah,sudah,stop bebel.



Okeh,nak cerita ni betapa pentingnya seseorang tu bersyukur.





Topik ni insyaallah akan dikupas dgn panjang lebar oleh aku.Mintak maapla kalau ada yg x setuju.Tapi nak kongsi beberapa cerita yg membuatkan aku bersyukur dgn apa yg sedia ada.





Cerita 1 : Kat hospital sambil clerk patient.


Kisah dia macam ni.Actually benda2 simple mmg bleh menyentuh hati aku.Tapi bukan bermaksud aku ni seorg yg sensitif (in negative way).Time clerk tanya la pasal financial status.Then,patient cakap gaji dapat rm15/hari.Jenis kerja tak payah cerita la kan.So,sebulan dapat dlm rm450.Tapi dia cakap financial status dia ok ja.Just nak cakap kat sini,yg sebenarnya boleh ja kita hidup dgn bersederhana dgn duit yg ada.Tak perlu la membazir dgn benda2 yg masuk dlm kategori 'kehendak',bukan 'keperluan.Jangan la sibuk dgn apa yg orang lain ada lebih dari kita,sebaliknya sentiasa bersyukur dan compare org yg kurang dari kita.Macam tu la baru senang nak dapat nikmat bersyukur.






Cerita 2 : Kisah makan ubi kayu

Serius aku cakap mmg aku kesian dgn orang2 asli yg taraf hidupnya dalam serba kemiskinan.Bila tanya diet history anak2,rupanya tiap2 hari makan ubi kayu dan pucuk ubi saja.Aku rasa kesian betul.Nak dapat nasi pun jarang2,sbb tu la anak dia kurang zat makanan.Pastu yg kita ni,makan nasi kadang2 berlebihan,ada yg membazir.Aku pun tergolong sama la kadang2 tu.Memang bersyukur sangat yg aku dapat makan nasi tiap2 hari.Alhamdulillah,cukup rezeki yg Allah bg kat aku setakat ni.Tak tau la kalau Dia nak uji aku lepas ni.






Cerita 3 : Kisah orang buta

Aku ni,g mana2 selalu jumpa orang buta.Kadang2 kat pasaraya,kadang2 tengah makan,kadang2 tengah melintas jalan,ada jugak yg mai mintak sedekah time aku tgh makan.Aku rasa kasihan dgn org2 buta ni,sbb dia xdak nikmat melihat mcm yg kita ada.Pernah sekali tu,aku kat pasaraya,pastu ada couple ni buta,tgh pilih2 barang.Kesian sgt nampak.Aku n adik aku try la approach tnya dia perlu pertolongan tak utk pilih barang,tp Alhamdulillah dia cakap,dia boleh nampak skit2 n pilih.Pastu ada plak time aku jumpa org buta tengah makan,susah nampak dia nak kuis lauk2.Time tu aku rasa mcm mampu kah aku handle klu aku dlm keadaan yg sama utk terima hakikat yg nikmat itu ditarik?







Cerita 4 : Kisah Bersamamu

Kadang2 aku wonder kenapa ada orang yg x suka program ni.Aku rasa mcm aku penah cerita dlm blog ni,tp tu la aku pun xsure.So,kira mcm nak kupas sekali lg lah.Pernah kawan aku cakap yg kisah ni walaupun nampak realiti,tapi mungkin juga tak benar.Tp entahlah,aku rasa macam biarlah benar atau tak pun,yg aku tau org yg masuk dlm program ni kurang bernasib baik daripada aku.So,tak salah kalau org lain nak tolong kan.Yang penting niat kita tu,nak menolong org lain.Kalau yg dah mmg xdak niat nak tolong tuh,sbb tu la kot berkira sgt bila nak tolong.







Cerita 5 : Kisah anak2 lahir tidak beribu bapa (out-of-wedlock babies)


Yang ni mmg aku bersyukur sgt2 yg aku dilahirkan di dunia ni ada mak abah.Ada kes2 kat wad yg banyak daripada rumah pelindungan sbb lahir secara luar nikah.Ada jugak yg ibu baby yg sebenarnya mentally retarded dan dirogol pulak.Maka lahirlah anak tu ke dunia.Kesian sangat ya Allah.






Cerita 6 : Kisah adik yg berumur 13 tahun yg ada brain tumour

Waktu tu tgh clerk patient ni kat wad Thalassemia.Ingatkan mai sbb blood transfusion,after clerking baru tau yg dia ni diagnosed with brain tumour at 9 years old.Muda sangat ! Waktu awal2 tu ok ja clerk dia sbb dia pun nampak macam cool.Tapi bila ada nurse masuk utk blood taking,baru la aku perasan yg dia ada chemoport.Ya lah,b4 that,tercover dgn baju dia.Rasa macam,kesiannya adik ni,muda2 dah diuji.Kalau aku la,tak tau la boleh ka x aku hadapi ujian Allah tu.Mmg rasa sebak n bersyukur la time tu,sebak sbb adik tu rileks ja bgtau diagnosis dia walaupun nampak air muka dia mcm sedih time dia bgtau 'saya sebenarnya ada brain tumour'.Lagi 1 bersyukur sbb setakat yg aku tau ni,aku sihat,apart from allergic rhinitis ni lah. :P




Sebenarnya banyak lg kisah2 yg bleh immediately buat aku rasa betapa beruntungnya aku ada nikmat sihat dan nikmat2 lain,senang cakap apa yg aku ada sekarang ni.Kalau Allah nak bagi lebih,aku terima.Kalau Allah nak kurangkan pun aku terima ujiannya.


Tu ja.Wassalam.



p/s : Maaf la kalau ada yg berbeza pendapat.Ni mmg pendapat aku,lahir dari hati aku.Sbb tu lah aku bubuh nama blog ni camtu.Hehe :D

0 comments:

Post a Comment